Dagens datum: måndag 27 mars 2017
Titta in i det nya arkivet

Vad är egentligen LCHF?

LCHF-doktorn Annika DahlqvistLCHF står för low carb high fat, alltså lite kolhydrater och mycket fett. LCHF har trots att bokstäverna står för engelska ord, uppfunnits av en svenska, allmänläkaren Annika Dahlqvist ifrån Njurunda.

Kanske anade hon redan då, år 2005, att det här med lågkolhydratkost och mycket fett, kanske skulle kunna vara något för hela världen.

Genom att sluta följa dietisternas kostråd, kunde Annika, med den diet som hon senare kom att kalla LCHF, bli av med sin övervikt och dessutom få en bättre hälsa. Sedan dess har hundratusentals människor, precis som Annika, inte bara ätit sig av med sin övervikt, utan de har också ätit sig friska från en mängd olika, som det visade sig, helt onödiga välfärdssjukdomar. LCHF i sig är däremot inget nytt, utan redan för ett par hundra år sedan, sågs en kolhydratsnål kost som en framgångsrik behandling mot diabetes. Under den större delen av vår existens har vi också troligen ätit på ett sätt som betydligt mer liknar LCHF än kostcirkeln med naturliga fetter och fullvärdiga proteiner från djur i havet och på land.

Har vi inte alltid också ätit frukt och bär?

Visst, förmodligen har vi så klart ätit en hel del frukt och bär också, men bara när det har varit säsong. Idag ser däremot världen annorlunda ut och det är ALLTID säsong för alla frukter och bär någonstans på jorden. Dessutom har vi idag tillgång till i stort sett obegränsade mängder socker i olika former, vilket gör att många idag också blivit sockerberoende och då fungerar LCHF bäst, både ur viktnedgångssynpunkt, men också framför allt för den som blivit beroende av kolhydrater, alltså olika sockerarter, och därför har extremt svårt att kontrollera sitt ätande. Genom att byta ut kolhydraterna mot fett, blir man av med sockersuget på ett enkelt och behagligt sätt.

Varför jag började med LCHF

För min egen del började jag med LCHF bara för att visa att det inte skulle fungera. Efter trettiostrecket hade övervikten börjat smyga sig på mig, trots att jag innan alltid kunnat äta vad jag ville.

Att jag tränade 4-5 gånger per vecka och dessutom följde kostråden, förutom att jag åt smör istället för margarin, så hade alltså även jag börjat gå upp i vikt. Naturligtvis intalade jag mig att det var oundvikligt i den åldern.

Hursomhelst, så kom jag genom svärmor i kontakt med Lars-Erik Litsfeldt som också ätit sig frisk. Han verkade lite fanatisk som han höll på och pratade hit och dit om Läkemedelsverket, Livsmedelsverket, läkemedelsbolag, margarinfabrikanter och andra som bara ville ta våra pengar. Han var en av de första som tipsade mig om den här dieten, som jag då tyckte verkade minst sagt konstig.

Jag trodde att jag skulle bli tjockare och sjuk

Jag var fullständigt övertygad om att jag både skulle bli tjockare och få sämre blodvärden. Att de statliga kostråden skulle vara felaktiga, verkade otroligt osannolikt. Särskilt som då också Lars Erik Litsfeldt berättade att motion var helt onödigt. Jag hade ju tränat under merparten av mitt liv och upplevt den enorma skillnad som träning kan innebära.

Inte för att jag tränat under hela mitt liv, för det har jag inte, utan för att jag en gång var den där killen som hatade idrott, som alltid kom sist och nästan alltid blev vald bland de sista, när vi skulle dela in oss i olika lag.

Så här i efterhand förstår jag varför. Jag tränade alldeles för lite för att kunna bidra med något till laget. När jag däremot började med löpning, gym och kampsport, fick jag en helt annan känsla i kroppen och är idag förmodligen mer vältränad än någon av mina gamla klasskamrater och skulle garanterat kunna ge stryk till alla som jag då var rädd för. Men det är inte det som är själva poängen, utan kunde jag förändra mig så mycket, så kan alla andra också göra detsamma. För jag var verkligen ett hopplöst fall. De enda som kom efter mig på idrotten när vi hade löpträning, var en tjej med svår astma och en kille med muskelsjukdom som satt i rullstol.

Tillbaka till Lars-Erik Litsfeldt, så bestämde jag mig ändå för att pröva, men egentligen bara för att visa hur galen han var. Som en extra kontroll undersökte jag också mina blodfetter. Jag skulle bli rund som en pilatesboll och tryckte i mig enorma mängder smör. Åt mig också redigt mätt för att lyckas med min överbevisning.

Resultatet blev en överraskning

Gustaf Segerström - Fettdieten.se

Efter tre månader, 12 kg mindre i vikt och starkare muskler, insåg jag att det här med LCHF faktiskt verkar fungera. Efter ytterligare 9 månader och ännu ett blodtest, såg jag att även det visade samma sak som jag kände i hela kroppen. Blodfetterna hade inte blivit sämre, utan bättre.

Dessutom hade jag blivit av med min, som jag trodde kroniskt dåliga mage, med ständiga gaser, sura uppstötningar och lös mage. När jag kombinerade LCHF med träning, blev resultaten dessutom ännu bättre.

Det var däremot inte lätt att hitta korrekt information och bra recept på samma ställe. Många LCHF-recept var långt ifrån optimala och det fanns många åsikter om vad LCHF var. Därför startade jag också Fettdieten.se, för att samla bra information och fungerande recept på samma sida.

 

Vad är det för skillnad på LCHF och paleo?

Skillnaden mot paleo/stenålderskost, är att LCHF är en för vår värld av sockerberoende en mer anpassad variant.

När människan var jägare, fanns det inte mycket socker i omgivingen och sockerberoende var då något helt okänt. Det var fömodligen nästintill omöjligt att då kunna bli beroende, eftersom det helt enkelt inte fanns tillräckliga mängder för att detta skulle kunna ske. Frukt och bär åts under säsong. Idag när vi har tillgång till alla bär och alla frukter året runt i enorma mängder, kan det därför vara svårt att bara äta frukt och bär ibland.

Det finns också andra skillnader. Inom paleo anses det som exempel inte vara ok med mjölkprodukter eftersom det inte var särskilt vanligt för jägarmänniskan. Smör går heller inte bra eftersom det är en mejeriprodukt. Smör innehåller däremot ändå samma mättade fett som köttet, så egentligen spelar det nog inte så stor roll. Ägg går däremot bra, trots att de troligen inte hade egna höns som fick gå och lägga obefruktade ägg. Få paleoätare, äter formodligen också väldigt lite av larver och insekter som järgarmänniskan lär ha ätit.

De har hursomhelst mycket gemensamt och jag tror absolut att paleo är bra. Men för de som har sockerberoende eller svårigheter att kontrollera sitt ätande, så är LCHF bättre.

Får man inte äta frukt med LCHF?

Frukt är också godis

Frukt är godis, men det finns inga egentliga alltid gällande förbud inom LCHF, bortsett från att maten ska vara naturlig. Det intressanta är helheten, att det totala kolhydratinnehållet inte ska vara för högt i varje måltid.

Alltså, har du väl nått din målvikt och inte har problem med sockerberoende, kan du mycket väl börja äta lite frukt igen, men efter lokal säsong. Det vill säga om du känner att du då kan kontrollera ditt ätande. Om du inte känner att du kan det, gör du klokt i att låta bli och du är i så fall för övrigt långt ifrån ensam om det.

Bättre hälsa för både djur och människor med artegen föda

Genom att äta det bränsle som vi är anpassade för, uppnår vi i regel en bättre hälsa och blir ofta av med välfärdssjukdomar som exempelvis diabetes och övervikt.

Inga djur får kanske som bekant diabetes eller råkar ut för övervikt om de äter sin artegna föda.

En ny undersökning om hundfoder säger som exempel att hundar i genomsnitt får tre år kortare livslängd av torrfoder.

Med tanke på att hundar ofta inte uppnår mer än en tiondel av människans maximala ålder, kan jag inte låta bli att fundera över om det också kan göra lika stor skillnad för oss. Särkilt eftersom dagens hundfoder till ofta till största del består av spannmål. Vi är visserligen inte hundar, men det är ändå intressant med den skillnad som rätt artegen föda kan göra.

Kor som äter kraftfoder istället för gräs, blir också sjuka. Om de däremot äter gräs blir innehållet av omega-3, D-vitamin och E-vitamin upp till mångdubbelt högre.

Svenskt gräskött

Samma sak gäller för övrigt också ägg från ekologiska höns. Djur är inga magiska maskiner som kan omvandla dålig föda till hälsosam. Genom att äta naturlig mat, som är naturlig i alla led, får vi bättre näring och bättre hälsa.

Vanliga hälsoförbättringar

Många av medlemmarna här på Fettdieten.se har som exempel efter att de börjat med LCHF, blivit av med allt från psoriasis och depressioner till olika magbesvär och ofruktsamhet.

Genom att i huvudsak välja animalier, får vi också i oss betydligt mera näring än de som istället väljer bröd, spannmål och potatis.

Testa gärna själv att se vilka livsmedel som är mest näringsrika.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2271&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Den som undviker kolhydraterna, minskar också utsöndringen av insulin och eftersom insulin också är en förutsättning för fettinlagring, följer också viktminskning hand i hand med LCHF-kosten. Och det här utan att man behöver svälta och räkna kalorier.

Behöver inte hjärnan kolhydrater?

Se Mattias Ribbing memorera en hel kortlek med LCHF

LCHF gör att din kropp ställer om sig till att använda fett som sitt huvudsakliga bränsle istället för kolhydrater. Till och med hjärnan byter till ett nytt bränsle, ketonkroppar, som gör att den fungerar mera effektivt utan de jobbiga upp- och nedgångarna i blodsockret.

Men det är viktigt att ge kroppen tillräcklig tid och hjälp så att den hinner ställa om sig. De som tycker att LCHF inte fungerar, brukar i regel ha gett upp innan kroppen hunnit ställa om sig. Den här omställningsperioden kan vara jobbig för vissa och man kan känna sig trött och trögtänkt. Men med rätt teknik blir övergångsbesvären minimala.

Det allra bästa efter den här perioden, är att alla brukar uppleva att deras hjärna blir effektivare och fungerar långt mycket bättre än på kolhydratkost.

Behandlingsmetod mot diabetes

Under 1800-talet var lågkolhydratkost en vanlig behandling för de som hade diabetes.

Idag har många läkare tyvärr frångått detta genom att behandla kolhydratintoleransen med insulin istället för att ta bort den föda som diabetikern egentligen inte tål.

Det här gör att många diabetiker helt i onödan blir blinda, får amputera lemmar och ibland gå på dialys innan de till slut avlider. Om de istället valt LCHF, hade de i de flesta fall sannolikt kunnat få ett betydligt längre liv helt utan komplikationer.

Hur mycket kolhydrater får man äta med LCHF?

Hur mycket kolhydrater som var och en kan äta, varierar individuellt, beroende på bland annat fysisk aktivitet och hur stor en eventuell övervikt är. Desto mindre övervikt desto större tålighet mot kolydrater. Tåligheten ökar också efter motion.

Får man inte högt kolesterol av att äta mycket fett?

En vanlig missuppfattning med kolesterol, är att det är farligt och det är egentligen både rätt och fel. Vi behöver kolesterol.

Utan kolesterol dör vi. Kolesterol används av kroppen som byggstenar för våra cellväggar, för att kunna bilda D-vitamin när vi är ute i solen, bygga testosteron, östrogen och kortisol.

Det är ingen slump att människor som äter kolesterolsänkande statiner också ofta får muskelförtving och problem med potensen. Tur nog säljer Pfizer som tillverkar Lipitor också Viagra.

När kroppen transporterar fett från levern ut till cellerna kallas det för triglycerider. Triglycerider får vi extra mycket av ju mera kolhydrater vi äter. När triglyceriderna används av cellerna krymper de. När de blivit tillräckligt små och kompakta, kallas de för LDL, som också kallas för ont kolesterol. Men det är egentligen inte ont, utan en del av en naturlig process, så länge de så klart inte blir för många. Kroppen har också en annan sorts kolesterol, HDL, det goda kolesterolet, som äter upp LDL och transporterar tillbaka de till levern. Genom att äta fett, får vi också mera HDL, alltså bra kolesterol.

LCHF är alltså bra för den som vill minimera risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Är det inte svårt och krångligt att äta LCHF?

Att äta LCHF istället för den mat enligt den konventionella tallriksmodellen är inte svårare, utan tvärtom både enklare och mycket godare. Eller låter biff med grönsaker och bearnaise som något jobbigt? Gillar du inte kött, går det minst lika bra med fisk och hollandaise med nykokt sparris. 

Att planera måltiderna kan vara lite krångligt för den som är nybörjare. Ett vanligt, men lite tråkigt knep, är att välja livsmedel med ett kolhydratinnehåll på 5 g eller mindre per 100. Tyvärr minskar då också antalet valbara ingredienser markant.

Vad får man äta med LCHF?

Allt går egentligen att äta. Det som är det intressant, både ur ett närings- och fettförbränningsperspektiv, är den totala fördelningen av fett, proteiner, kolhydrater, vitaminer och mineraler i måltiden. Och att det så klart helst ska vara ekologisk och oprocessad mat utan tillsatser av kemikalier.

Det är det här som är själva kärnan i LCHF, att må bättre och få en optimal hälsa genom att äta så gott och så naturligt som möjligt.

För att citera min svärfar när han började med LCHF.

- Det här är ju inte ett dugg jobbigt, man får ju bara äta det godaste!

Vad finns det för stöd för medlemmar att få på den här sidan?

Här på Fettdieten.se hittar du över 540 näringsberäknade och noggrannt utprovade LCHF-recept som är goda, har en bra näringsmässig sammansättning och fungerar för dig som vill komma i form och kanske också har svårt att kontrollera ditt ätande.

Du får dessutom 14 kursbrev, möjlighet att ställa frågor via e-post eller din hälsodagbok, mått- och viktstatistik, läsa andras hälsodagböcker, få information om nya produkter, matlagningstips, dryckestips, träningstips, Bootcamp, Militaryweeks och mycket mer. Självklart är allt reklamfritt för medlemmar och du får dessutom i regel alltid svar samma dag, 365 dagar om året.


Medlemskapet kostar 199 kr för tre månader
eller 539 kr för ett år.

Läs gärna vad medlemmarna själva tycker här

 

 


Det här får våra medlemmar


- 14 kursbrev via e-post
- Över 550 LCHF-recept
- Fråga via e-post alla dagar
- 8 Military weeks
- Mimmi Metall Bootcamp
- Inga reklambanners
- Tillgång till FAQ:en
- LCHF-tips och råd
- Din egen hälsodagbok
- Läsa/skriva kommentarer
- Vikt- och måttstatistik
- Tips på vardagsmotion
- Kost och hälsorådgivning
- Läsa om LCHF-produkter

Och mycket mer!