Anette Jansson, enhetschef på Livsmedelsverket, säger i dagens Aftonbladet att de är oroliga för att allt färre vill ha nyckehålsmärkt mat och att 20 års folkhälsoarbete kan ha varit förgäves.
Jansson bygger sitt påstående på att nyckelhålsmärkt mat också per automatik innebär en bättre hälsa.
Visst kan det vara så att myndigheterna i Sverige, Norge och Danmark som tagit fram märkningen har rätt, men när jag läser hennes motivering i Aftonbladet blir jag rädd. Jag vet inte om det är hennes ord eller journalistens, men att säga att världens samlade vetenskap stöder vetenskapen bakom nyckelhålet, blir jag rädd. En bekant, Anders Sigrell, som också råkar vara professor i retorik vid Lunds Universitet, brukar säga att forskare inte är en enhetlig grupp och att det alltid, vilken forskning den än gäller, så finns det alltid forskning som motsäger den andra forskningen och just när det gäller nyttan för hälsan med en fetare kost med färre kolhydrater finns det väldigt mycket forskning som visar på motsatsen.
Så här skriver de på sin webbsida om varför vi ska välja nyckelhålsmärkt kost:
Den livsstil du väljer påverkar din hälsa. Genom att äta hälsosamt och röra på dig regelbundet kan du minska risken för sjukdomar som fetma, hjärt- och kärlsjukdom, diabetes, högt blodtryck, vissa cancersjukdomar och benskörhet. Även risken för karies och förstoppning minskar om du äter hälsosamt.
De skriver också, vilket jag tycker är postivt, att produkterna inte får innehålla sötningsmedel, men att industriellt framställda transfetter är tillåtet känns däremot väldigt konstig:
För nyckelhålsmärkta livsmedel gäller också att de inte får innehålla sötningsmedel och att högst två procent av det fett som ingår i produkten får vara industriellt framställda transfetter. Villkoren bygger på nordiska näringsrekommendationer, vilka i sin tur är baserade på vetenskaplig forskning.
Jag vet också att det finns tiotusentals människor i Sverige som ätit sig friska från alla möjliga och omöjliga sjukdomar och besvär just med LCHF. Jag känner däremot inte till en enda människa som upplevt motsvarande genom att äta nyckelhålsmärkt kost. Däremot har jag inte missat att vi de senaste 20 åren blivit allt fetare samtidigt som det är fler människor än någonsin som drabbats av diabetes.
Men det är klart, jag kanske talar helt i egen sak.
Är du tveksam, ladda gärna hem Livsmedelsverkets egen folder nedan om nyckelhålsmärkning och fundera över om du tycker det verkar stå för naturlig och hälsosam mat.
Matfett olja, margarin
Mums, raffinerade oljor extraherade med extraktionsbensin och margarin. Det senare är samma oljor som sedan förändrats på molekylär nivå för att bli hårdare för att därefter blekas, färgas, få smörsmak och tillsatser av syntetiska vitaminer. Visst känns det naturligt och hälsosamt?
KoÌtt och chark
Inga rekommendationer om cancerframkallande nitrit eller andra tillsater här heller. Naturligt mättat fett, som för övrigt vår egen hjärna består av måste ju vara det farliga.
BroÌd och spannmaÌlsprodukter
Att de ens finns med är ju märkligt med tanke på alla som efter åratal av lidande med magbesvär och tarmsjukdomar blivit av med dem eller åtminstone blivit bra mycket bättre genom att utesluta produkter med säd. Men de kanske inte vet att fytinsyra och lektiner inte är hälsosamma? Müsli tillhör något av det absolut sämsta som vi kan äta.
FaÌrdigmat
Finns det någon färdigmat som är tjänlig som människoföda och inte full av e-ämnen?
Och nej, jag känner mig inte ett dugg orolig över den här utvecklingen, utan snarare väldigt väldigt lättad.